Píšete přehledné e-maily?

Je zajímavé,kolik času člověk věnuje zasílání životopisů.Někteří lidé hledají práci i měsíce či roky!A přitom se nezaměří na každou jednotlivou pracovní příležitost.Jste jedním z nich?Kolik času věnujete každému jednotlivému e-mailu?Ptáte se,co dělat lépe?Co třeba formátování textu?Tento odstavec je psaný bez mezer za tečkami a čárkami(diakritickými znaménky).Jistě čtete na internetu mnoho článků a„pasivně“víte,že za čárkami a tečkami se píší mezery.Možná si jen neuvědomujete,že to má i důvod:zvýšení čitelnosti a srozumitelnosti textů.V tomto místě by měl začít nový odstavec,aby se vám text četl snadněji a vaše oči si odpočinuly.Pokud budete psát místo obsahově hodnotných e-mailů romány,bude je číst(stejně jako u knih)pouze ten,kdo bude hodně chtít.Kolik lidí si opravdu chce přečíst váš e-mail?S jistotou někteří přátelé a rodina.Potenciální zaměstnavatel už to možná nebude.A to i v případě,kdy máte co říct!A jdeme na třetí odstavec.Je ještě jedna věc,na kterou při takto neformátovaném textu narazíme.Jak myslíte,že personalista zvládne projít desítky až stovky e-mailů denně?Lidé totiž často nečtou!Nejdříve„skenují“text,přelétnou jej očima,aby se rozhodli,jestli jej vůbec budou číst.Nehezky formátovaný e-mail se„skenuje“mnohem hůře a z výběrového řízení vyřazuje až příliš snadno.

Pokud pracujete s krátkými texty a komunikujete přes internet po většinu dne, je pro vás čtení předchozího odstavce mučení. Nemučte personalistu, pokud chcete jít na pohovor. Pokud budete při práci psát e-maily, málokterý podnikatel bude chtít, abyste takto „mučili“ i jeho klienty, partnery a další zaměstnance. Skládejte věty tak, aby byly snadno čitelné, dělte je tematicky do odstavců tak, aby nevznikal jeden nepřehledný „toaleťák“. Digitální komunikace je proti knize velmi rychlá a rozkouskovaná, bojujete o pozornost s mnoha rušícími prvky. Když od prvního odstavce odhlédnete (třeba vám někdo telefonuje), tak se velmi dlouho vracíte ke čtení.

Forma umožní vyniknout obsahu. Sledujte články, jak jsou texty psané, nastudujte typografická pravidla. Formátujte všechny své texty správně a podvědomě to ocení i vaši přátelé. Když si vytvoříte návyk, nemusíte přemýšlet nad formou, můžete věnovat všechnu energii obsahu. A o obsah tu přece jde.


Píše pro vás Jaromír Dvořáček
(Facebook|Twitter|g+|hearth|blog)

Nastartujte také!