Proč je přijímací pohovor obchodní jednání?

Vzpomeňte si, jak vám nějaký šikovný obchodník prodal něco velmi výhodného. Třeba levnější elektřinu nebo pojištění. Je možné, že vás předtím ani nenapadlo chtít to, co jste nakonec koupili. A proč jste to tedy nakonec koupili? A teď si představte, že chcete někoho přesvědčit, aby vás zaměstnal. Myslíte si, že tyto činnosti jsou si hodně vzdálené? Vidíte v tom rozdíl?

Já ne. Proč?

Z těchto důvodů lidé používají různé přesvědčovací (prodejní) taktiky. U pozic, které přímo či nepřímo souvisí s obchodem a marketingem, je navíc obchodní jednání jedním z požadavků na uchazeče. Ani to nemusíte vědět.

Dokonce i lidé z technicky zaměřených oborů mnohdy potřebují obchodu rozumět. Člověk spravující reklamní systémy, programující weby a e-shopy i skladník plnící regály. Těžko svěříte e-shop někomu, kdo vůbec netuší, jak jeho technické úpravy ovlivňují prodejnost zboží.

Myslíte si, že se vás to netýká? Pokud jste úspěšní při hledání práce, tak jistě ne. Neprošli jste už desátým pohovorem? Může to být proto, že se správně neprodáváte. Zatímco ostatní ano.

Jak se připravit?

Jak to zkusit lépe?

Přečtěte si o obchodním přístupu v jednání nebo o zkušenostech dalších lidí z dotazů na Facebooku.


Píše pro vás Jaromír Dvořáček
(Facebook|Twitter|g+|hearth|blog)

Nastartujte také!


Knihy k tématu:

1) Fisher Roger, Ury William, Patton Bruce: Getting to Yes / Jak dosáhnout souhlasu
2) Daniel Pink: To Sell Is Human / Prodávat je lidské